52. Bitef: Za početak "Odilo. Zatamnjenje. Oratorijum.", slovenačka priča o nacizmu
14.09.2018 10:51
Evropa je fascinantan koncept koji se temelji na hrišćanstvu, helenizmu, judaizmu i antinacizmu i ne bi smeli da dozvolimo urušavanje tih vrednosti - kazao je Dragan Živadinov reditelj predstave "Odilo. Zatamnjenje. Oratorijum" čijim je izvođenjem sinoć u Sava centru počeo 52. Bitef.
U fokusu komada "Odilo. Zatamnjenje. Oratorijum." našao se Odilo Globočnik koji predstavlja mračnu figuru slovenačke istorije.
Muzički spektakl Alana Platela zatvara 52. Bitef
On je Slovenac koji je bio u samom vrhu hijerarhije nemačkog nacističkog ustrojstva. To je Slovenac koji se obratio masi na jednom od zloglasnih nirnberških nacističkih skupova.
Slovenac koji je sproveo Operaciju Rajnhard i tako uzrokovao smrt miliona ljudi. Slovenac koji je izmislio koncentracione logore. Slovenac koji je bio na čelu koncentracionog logora Rižarna.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Ova koprodukcija Mladinskog i Kina Šiška, zasnovana na tekstualnim masama Petera Mlakara i Dragana Živadinova, u potpunosti je svesna opasnosti vremena u kom živimo i u kom se ponovo suočavamo sa usponom nacionalizma i rasizma.
Živadinov jedan od vodećih slovenačkih avangardista iz osamdesetih godina prošlog veka napominje da njegova predstava problematizuje apsolutno zlo.
-Kada kažemo nacizam mi pre svega mislimo na onaj strašni, agresivni, beli evropski nacizam. To nije pitanje leve ili desne ideologije u Evropi već, već je reč o apsolutnom zlu - kazao je Živadinov za Tanjug.
Cenjeni reditelj pojašnjava svoju ideju da jednog nacističkog zločinca stavi u centar pozorišne priče.
-Izvukao sam tog zločinca iz tamnice u kojoj se zasluženo našao na pozorišnu scenu kako bih ga iznova ubio. Osvtljujući ime Odila Globočnika, ja sam zapravo osvetlio zlo koje treba uvek iznova poništiti kako slučajno ne bi u nekom obliku vaskrslo - kazao je Živadinov.
Predstava koja je ispisala istoriju srpskog pozorišta: “Dionis” lično izrazio zahvalnost Bitefu
Do 22. septembra u glavnom programu Bitefa biće izvedeno 10 predstava iz Slovenije, Francuske, Srbije, Nemačke, Hrvatske, Estonije, Švajcarske, Izraela i Belgije.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Na otvaranju publika gledala "Svitu br.3 Evropa" Žorisa Lakosta, zatim dve predstave hrvatskog reditelja Olivera Frljića - "Gorki - Altarnativa za Nemačku?" u produkciji berlinskog pozorišta "Maksim Gorki" i "Šest lica traži pisca" Satiričkog kazališta "Kerempuh" (Zagreb), kao i projekat Maje Pelević "Bolivud", pa "NO43 Prljavština" estonskog Teatra NO99.
U nastavku festivala na programu će biti tri pozorišne instalacije "Večna Rusija" ruske pozorišne kritičarke Marine Davidove u produkciji berlinskog pozorišta HAU, izraelski projekat "PA"AM" mladog umetnika Nadava Barnnee i "Zaostavština, komadi bez ljudi" proslavljenog reditelja Štefana Kegija i Dominika Ibera, a festival će zatvoriti "Rekvijem za L." čiji su autori kompozitor Fabricio Kasol i proslavljeni koreograf Alen Platel.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Gran pri "Mira Trailović" za najbolju predstavu i Specijalnu nagradu "Jovan Ćirilov" za predstavu koja se ističe nekom svojom karakteristikom dodeliće žiri u kome su mađarska pozorišna kritičarka, teatrolog i civilina aktivistkinja Judit Čaki, pozorišna rediteljka Radmila Vojvodić (Crna Gora), umetnička direktorka Studija za savremenu koreografiju na pozorišnoj akademiji Amsterdamskog univerziteta za umetnost Bojana Mladenović, pozorišni kritičar i teatrolog Brajs Lis (V.Britanija) i glumica Aleksandra Janković (Srbija).
Nagradu lista "Politika" za najbolju režiji dodeliće žiri u sastavu: urednica Kulturne rubrike Gordana Popović, novinarka Borka Golubović Trebješanin, pozorišna kritičarka Ana Tasić i reditelji Egon Savin i Milan Nešković.