Ognjen Glavonić: "Teret" je film o ćutnji i tišini koja traje 20 godina
24.04.2018 18:00
Dugometražni igrani film “Teret” jedini je film sa prostora bivše Jugoslavije na ovogodišnjem Filmskom festivalu u Kanu, a njegov autor Ognjen Glavonić ističe da je to film o generaciji naših očeva, ne samo o onome šta su oni ostavili nama, nego i onome šta su oni nasledili od svojih roditelja, film o Jugoslaviji, njenom raspadu i lekcijama koje možemo da naučimo iz toga.
Film prati Vladu, vozača kamiona, u toku NATO bombardovanja Srbije 1999. godine, koji dok prolazi kroz nepoznate predele, okružen posledicama rata, ne zna i ne želi da zna šta je to što prevozi, ali taj tovar vremenom postaje njegov teret.
Film “Teret” Ognjena Glavonića u kanskoj selekciji “Petnaest dana autora”
Glavonić kaže da je 2009. godine pročitao dva članka - jedan je bio o vozaču koji je prevozio nepoznati teret sa Kosova do Beograda, a drugi o predmetima koji su iskopani iz masovne grobnice u Batajnici.
Iz susreta ta dva članka dobio je ideju da snimi film za koji je tek kasnije shvatio da je zapravo o tome šta je jedna generacija ostavila drugoj.
- U toku jednog dana pratimo čoveka u otkrivanju istine, ne samo o svom poslu, sebi i svojoj zemlji, nego i istine koju je posle ponovo prekrila tišina i ćutnja i to je ono što je ostavljeno, ne samo ratovi, zločini, nego i ta tišina i ćutnja koja ih prati već skoro 20 godina nakon svega. Moj film je o ćutnji i tome kako artikulisati te priče - objasnio je Glavonić u intervjuu Tanjugu.
Deset godina nakon bombardovanja Glavonić je otkrio priču o kojoj niko nije znao više od osnovne informacije.
- Kada sam shvatio da nikog ne zanima da sazna više o tome, uvideo sam da mi je ta nezainteresovanost zanimljiva, da se od tog mesta i događaja napravi nešto što bi bilo mesto znanja i učenja o našoj bliskoj prošlosti - rekao je autor nagrađivanih dokumentaraca "Živan pravi pank festival" (2014) i "Dubina dva" (2016).
Kaže da se njegovo istraživanje baziralo na podacima dostupnim na internetu, uglavnom transkriptima sa suđenja, ali u jednom trenutku mu je sve to postalo manje bitno.
- To je postao i veoma ličan film, o onome šta ja mislim, osećam, čega se ja sećam iz perioda bombardovanja. Kada sam se posle 'Dubine dva' vratio scenariju za 'Teret', još više sam ga promenio, to je postao drugi film - film o generaciji naših očeva, ne samo šta su ostavili nama, nego šta su nasledili od svojih očeva. Zato je to film i o Jugoslaviji, raspadu Jugoslavije i lekcijama koje možemo da naučimo iz toga - naglasio je Glavonić.