Donatela Versaće: Trend retro estetike u Milanu
15.10.2017 16:37
Pet supermodela, koje je Donatela Versače izvukla iz istorije i postavila na pistu u znak sećanja na svog brata koji je ubijen pre dve decenije, dali su pečat celokupnim događanjima u italijanskoj modnoj prestonici i simbolično zaokružili trend retro estetike prisutan kod brojnih dizajnera
Neke priče bolje je početi otpozadi, a za ovu iz Milana, sa Nedelje mode, valja se vratiti čak 20 godina unazad. Tog leta 1997, pred vratima svoje kuće u Majamiju, ubijen je jedan od “patrijarha” svetske mode Đani Versače.
Njegova sestra Donatela, koja od tada rukovodi imperijom koja nosi naziv svog osnivača, odala je bratu specifičan omaž. Na kraju njene revije, na kojoj je prikazala modele za proleće i leto 2018, navučena je zavesa preko pozornice. Kad se ponovo otvorila, u pripijenim zlatnim haljinama stajale su Naomi Kembel (47), Sindi Kraford (51), Klaudija Šifer (47), Karla Bruni (49) i Helena Kristensen (48). Pet supermodela, a taj termin je u modu uveo upravo Đani Versače, ostale su to i danas. Dve decenije kasnije sve su vitke i lepe, vreme za njih kao da je stalo. Publika je momentalno zaboravila sestre Belu i Điđi Hadid, Ducen Krus, Kendal Džener i Kaju Gerber, koje su trenutak ranije hodale tom istom pistom u kreacijama koje je sama Donatela nazvala “povratak devedesetim”.
Eto, neke priče nije loše početi ni 20 godina ranije, a sad da se vratimo onima “otpozadi”. Takva je svakako revija kojom je zatvorena Milanska nedelja mode, ona koju su priredili Domeniko Dolče i Stefano Gabana. Poslednjeg dana - najveće uzbuđenje. Najavljeno je veče ranije, na “tajnoj” reviji D&G koja je u deset uveče počela u baru “Magenta” u milanskoj ulici Korso Venecija. I mada je organizovana pod motom “Ne gledaj, ne govori, ne pitaj”, u baru se skupio “ceo Milano”. Plus najbogatiji kupci, koje su lično pozvali Dolče i Gabana.
Sutradan, na zatvaranju Nedelje, slavni modni dvojac najviše pažnje je posvetio generaciji koja dolazi. Modele su nosile mlade zvezde, a u publici su sedeli uglavnom mladi jutjuberi, blogeri i uspešni milenijalci (generacija rođena posle 1980). Među njima i Tomas Li, sin Pamele Anderson i Tomija Lija, o kome će se tek čuti. Kao i o Kaji Gerber (kćerki Sindi Kraford), Lili Rouz Dep (roditelji Džoni Dep i Vanesa Paradi), Gabrijelu Kejnu Dej-Luisu (sin Danijela Dej-Luisa i Izabele Ađani), Sofiji Riči (otac Lajonel Riči)...
Kolekcija Dolce&Gabbana inspirisana je Sicilijom, mada nosi naziv “Dama herc”, koji baš nema neke konkretne veze sa ovim najvećim mediteranskim ostrvom. Istina, manekenke su nosile karte za igranje otisnute na haljinama i kao ukrase za kosu, ali dominirala je hrana. Sicilijanska, masline, grožđe, čak i kupus.
- Karakter ljudi je najvažniji za nas. Tako je bilo od sredine osamdesetih, od naše prve kolekcije, akcenat je na stvarnim ljudima. Znate, morate prihvatiti samog sebe onakvog kakvi ste. To vam je to - rekao je Domeniko.
On i njegov kompanjon, baš kao i Donatela Versače, pozabavili su se retro uticajima, pa su tako manekenke nosile korsete D&G inspirisane onima koje su devedesetih proslavile Madona i Linda Evanđelista.
OSAMDESETE
Povratkom u prošlost bavila se i Alberta Fereti. Njenu reviju su u minimalističkim kupaćim kostimima otvorile sestre Hadid i Džoan Smols. Prema Feretijevoj, žena je grčka boginja, ali se ne kupa gola nego u kostimu kakav je bio aktuelan devedesetih.
- S vremena na vreme svi mi treba da se razvijemo, i da pokrenemo promene - izjavila je Alberta, najavljujući da će se u proleće 2018. nositi otprilike isto kao i dve decenije ranije.
Alesandro Mikele (Gucci) vratio se u još dalju prošlost. Kombinovao je estetiku viktorijanske ere i kulturu panka i diska. Ipak, dominira kič sedamdesetih, široki kostimi, satenske i jakne od pliša, kao iz vremena početaka Rolingstonsa. Da utisak bude kompletan, tu je torba sa slikom omota jednog od prvih albuma Eltona Džona.
Čak se i Mijuča Prada zagledala u daleku prošlost. Slikarska platna iz tridesetih i šezdesetih godina prošlog veka preslikana su na njenim kaputima, a prisutno je i mnogo one buntovne energije viđene na ulicama Londona i Njujorka osamdesetih.
Ispada da su te osamdesete godine bile najatraktivnija modna decenija dosad. To bi se moglo zaključiti i po kolekciji Džeremija Skota za brend Moschino. Njegov šou je otvorila šesnaestogodišnja Kaja Gerber u bajkerskoj kožnoj jakni, kapi i čizmama, skoro identičnom stajlingu u kom je njena mama Sindi Kraford 1991. pozirala za naslovnicu “Voguea”. U nastavku revije Skot je predstavio haljine napravljene od ružinih pupoljaka i siluete koje su podsećale na tropske leptire.
BUDUĆNOST
Čak je i na reviji brenda Max Mara bio prisutan jak minimalizam devedesetih oličen u delima Helmuta Langa. Mada je cela kolekcija bila inspirisana Ligurskom obalom, a umetnički direktor Jan Grifits je koristio prirodnu paletu boja. Na haljinama je imao i rimske brojeve, poput onih koji se i danas mogu naći na mnogim starim kućama širom Toskane.
Deluje pomalo čudno da je najviše futurizma i apstrakcije viđeno kod 83-godišnjeg Đorđa Armanija, ali on je svet navikao na to tokom proteklih decenija i samo ostaje dosledan sebi.
U budućnosti živi i mladi dizajner Pol Saridž. Tačnije, brend za koji radi, slavni Roberto Cavalli, veruje da će on u godinama koje slede povratiti sjaj koji je bio prisutan pre ere kreativnog direktora Petera Dundasa, koji je otpušten. Saridž je ponovo stavio Kavalijevu seksualnost u centar pažnje, a dugotrajan aplauz kojim je na kraju nagrađen dokaz je da je na dobrom putu.
Logomanija, koja trese modni svet, probila se i na piste Milanske nedelje mode. Manekenke Fendija prošetale su se u bundicama prekrivenim slovima FF.
Brojni posetioci modnog performansa na severu Italije slažu se da je podjednako uzbudljivo bilo i na ulicama Milana, gde su se mogle videti zaista otkačene kombinacije. Ta ulična moda bila je najprisutnija na brojnim afterpartijima i žurkama zatvorenog tipa, na kojima je, pričaju očevici, oživljena atmosfera dekadencije koja je vladala u Rimskom carstvu pred njegov slom. Eto, istorija se ponavlja, prvi put kao tragedija, drugi put kao farsa. A u modi se ponavlja kao “uvek nešto novo”.