Grejs Džouns: Uragan sa Jamajke

Autor:

03.06.2018 15:30

Foto:

Foto:



Pop ikona i muza Endija Vorhola koja je obeležila epohu i danas je u stanju da oduva svaku konkurenciju poput oluja koje se smenjuju na njenom rodnom ostrvu, a tu energiju će demonstrirati ovog leta u Srbiji, na festivalu Exit

Kad ovog leta Grejs Džouns (69) zakorači na binu na Petrovaradinskoj tvrđavi u Novom Sadu, kao najveća zvezda Exita 2018, biće to sigurno udar kakav ne pamti inače i te kako iskusna publika ovog festivala. Nastupale su na Exitu i zvezde koje su prodale više albuma nego Grejs, i one koje su neuporedivo više zaradile, svetske senzacije mlade i stare, ali osobe koje su obeležile epohu kao što je to ona učinila - definitivno ne. Po njoj se pamte decenije, a njena rodna Jamajka, kojom su protutnjali najjači uragani, ne pamti haos kakav ume da napravi ova “glamazonka”. Nadimak je dobila zbog glamura koji je prati, i kojim zrači, i izgleda koji je svojevrsna mešavina androgine heroine i seks-bombe.

Muzička ikona stiže u Srbiju: Grejs Džons na Exit festivalu

Za prepoznatljiv muškobanjast izgled Grejs Džouns zaslužan je njen bivši životni partner, francuski fotograf Žan-Pol Gud, s kojim ima sina Pola (37). Upoznali su se u Parizu krajem sedamdesetih prošlog veka, ona je bila top-model i pevačica u usponu, mada već skoro na pragu četvrte decenije života. Gud joj je savetovao da u prvi plan istakne stroge crte lica, mrki pogled i savršenu, atletsku figuru. Sve to naglasila je ekscentričnom odećom američkog dizajnera i vajara Dejvida Spejdija i Aleksandra Koldera, ali i kreacijama Aleksandera Makvina, Đorđa Armanija, Iva Sen Lorana, Išija Mijakija... Upadljiva pojava pomogla joj je da 1980, kad je objavila četvrti album “Warm Leatherette”, postane muzička zvezda. Naime, prva tri albuma s disko-pesmama, na kojima se niko nije trudio oko njenog imidža, doživela su fijasko.

Ova tamnoputa diva i jedna od muza Endija Vorhola, s kojim je ludovala u legendarnoj njujorškoj diskoteci Studio 54, rođena je 1948. na Jamajki kao Grejs Mendoza. Početkom šezdesetih preselila se u SAD sa ocem Robertom, propovednikom, majkom Mardžori, domaćicom, i bratom blizancem Rendijem. Svojevremeno je u jednom intervjuu otkrila kako u roditeljskom domu u univerzitetskom gradu Sirakjusu u državi Njujork nije smela da gleda televiziju i sluša radio, a ni da nosi pantalone - jer joj je sve to otac, zbog verskih uverenja, strogo zabranjivao. To je kod Grejs proizvelo kontraefekat, napravilo od nje buntovnicu koja je sa sedamnaest godina, ne završivši srednju školu, kao ni kurs glume, otišla u Njujork. Tamo je zarađivala za život kao go-go plesačica u noćnim klubovima, a angažman u jednoj njujorškoj modnoj agenciji otvorio joj je vrata modne scene u Parizu.

Sedamdesetih je, kao već priznat foto-model, snimila brojne naslovnice, među ostalim i za francusko izdanje Voguea. Zahvaljujući izgledu dospela je i na veliko platno: 1984. glumila je divlju ratnicu Zulu u filmskom hitu “Konan varvarin” sa Arnoldom Švarcenegerom, a godinu dana kasnije negativku Mej u ostvarenju “Pogled na ubistvo”, jednom iz serijala o Džejmsu Bondu.

STRAST ZA MIŠIĆIMA

U skladu sa imidžom “divlje tigrice”, koji je godinama gradila u javnosti, bio je i privatni život Grejs Džouns. Oduvek je gajila simpatije prema mišićima, što svojim, što muškim. Zbog devet godina mlađeg momka iz svog obezbeđenja, švedskog bodibildera i akcionog glumca Dolfa Lundgrena, kojeg je upoznala na snimanju filma o Bondu, ostavila je Žan-Pola Guda. Sa ovim Šveđaninom je snimila istorijske fotografije za Plejboj, koje je napravio čuveni majstor Helmut Njuton.

Dolf je kasnije na velikom platnu igrao nepobedivog ruskog bokserskog šampiona Ivana Draga u jednom od brojnih nastavaka o Rokiju, ali ni mišići ni slava nisu mu pomogli kad se Grejs razbesnela. Ljuta na njega, upala je u njihovu hotelsku sobu sa pištoljem u ruci i izbacila ga na ulicu!

Ubrzo se ispostavilo da je Šveđanin dobio nogu zbog danskog bodibildera i kaskadera Sven-Olea Torsena, četiri godine mlađeg od Džounsove.

Grejs Džons ne prestaje da šokira: Ekstravagancija je njeno drugo ime (foto)

Ekscentričnu pevačicu pratio je glas da je prava žderačica muškaraca bez ikakvog kompleksa, da poseže za svakim ko joj se svidi. A među takvima je bio i njen telohranitelj Atila Altunbai, Belgijanac mađarskih korena za kog se udala 1996. Razišli su se 2007, ali se nikad nisu razveli.

Malo ko zna da je tamnoputa tigrica umalo postala engleska ledi. Naime, u avgustu 2006. verila se s dvadeset godina mlađim producentom Ajvorom Gestom, vikontom od Vimborna, ali o toj ljubavi nikad nije pričala za novine. Za nju se, zapravo, saznalo tek kad je već bila gotova: u jednom intervjuu, na pitanje dobro upućenog novinara - ne žali li zbog toga što nije postala vikontesa - odgovorila je da bi radije bila kraljica.

KOSMIČKA ENERGIJA

Građena i gipka kao gazela, takva je ostala do danas. Na prošlogodišnjem festivalu Vildernes, u Velikoj Britaniji, dvadeset minuta je pevala i publici predstavljala članove svog benda - sve vreme vrteći hulahop!

Zbog uticaja na savremenu kulturu, kao i društvo u celini, često su je nazivali “renesansnom ženom”. Otkad zna za sebe rušila je stereotipe, što ju je učinilo bezvremenom ikonom LGBT populacije. Tu reputaciju stekla je posle izdavanja albuma “Island Life” sa čuvenim omotom koji su mediji označili kao “jednu od najpoznatijih fotografija u istoriji pop kulture”. Magazin Vogue svojevremno ju je proglasio “ultimativnom modnom muzom”, a Rolling Stone “neodoljivom umetnicom, modnom ikonom i simbolom”.

Grejs Džouns dolazi u Novi Sad, a pratiće je autobiografski film “Grace Jones: Bloodlight & Bami”, koji je prvi put prikazan ove godine na festivalu u Torontu. Kraljicu ekstravagancije pratiće i bend s kojim je početkom marta nastupala u Oklandu, na Novom Zelandu. Bio je to koncert za pamćenje, nabijen energijom, uz scenografiju koju su neki krstili kao “kosmičku”. Svu tu energiju i talenat Grejs će rasuti po Petrovaradinskoj tvrđavi, jer ona nikad nije znala da se štedi.

Maja Gašić

Autor