Koko Šanel: Prvi poraz visoke mode u Holivudu
11.04.2017 13:57
Slavna kreatorka već je bila modna ikona i posedovala je malo bogatstvo kad je stigla u Los Anđeles da radi, i iako njeno partnerstvo s producentom Semjuelom Goldvinom nije trajalo dugo, naučila je najveće filmske zvezde tridesetih godina XX veka šta i kako da oblače
Te 1931. Gabrijel Bonur Koko Šanel imala je 47 godina i već tada je ubrajana među najznačajnije predstavnike modernizma ili takozvanog “novog doba”, rame uz rame sa Žanom Koktoom, Sergejom Djagiljevim, Igorom Stravinskim i Pablom Pikasom. Posedovala je sve: bogatstvo, uticaj, stav, status. Dobro utemeljena u Parizu i njegovoj umetničko-modnoj sceni, nije imala, makar se tako činilo, potrebu za bilo kakvom promenom. Tako nije mislio filmski mogul Semjuel Goldvin. Zahvaljujući njegovoj genijalnoj ideji Holivud je dobio glamur, a Koko Šanel deo američkog sna i milion dolara pride.
Saveti Koko Šanel koje morate dobro da upamtite
U ovoj, široj javnosti malo poznatoj epizodi iz života najpoznatije trendseterke XX veka svi su profitirali. Posle sloma Vol strita 1929. i velike depresije koja je usledila i celu Ameriku uvukla u zagrljaj beznađa, industrija zabave bila je na izdisaju. Ni film nije bio pošteđen. Brzinom šumskog požara zatvarani su bioskopi, od Masačusetsa na istoku do Oregona i Kalifornije na zapadu. Poljski Jevrejin poreklom, Semjuel Goldvin verovao je da je osmislio način kako da vrati dame u bioskopske dvorane.
-Žene će gledati filmove da bi videle kako se druge žene oblače -uveravao je svoje saradnike poznati producent, tvrdi Skot Berg u biografiji “Goldwyn”. Njegova ideja je bila istovremeno jednostavna i složena; prvo jer je bila genijalna, a drugo jer je trebalo ubediti Parižanku da provodi tri meseca godišnje u Los Anđelesu kako bi kreirala toalete koje bi holivudske zvezde nosile na velikom platnu i u privatnom životu.
Elsa Skjapareli – Avangardna kraljica visoke mode
Godinu je trajalo ubeđivanje. Bez cenkanja. Semjuelov argument od milion dolara nije bio dovoljno ubedljiv da bi Koko Šanel prevalila pola sveta i podarila sjaj, otmenost i glamur posrnulom Holivudu. Gazda studija “MGM” nije bio čovek koji lako odustaje. Da je bilo tako, ne bi za nekoliko godina prešao put od trgovačkog putnika sa izraženim govorničkim i sugestivnim veštinama do najbogatijeg čoveka Kalifornije. Nakon što je omekšala stav, Koko je imala dva uslova: nije želela ugovor i ni po koju cenu nije htela da je predstavljaju kao kostimografa, zbog čega je “New York Timesu” rekla kako će u Ameriku doći bez makaza.
POLJUBAC U OBA OBRAZA
Kad je stigla na “Union Station” u Los Anđelesu u pratnji dvoje kompanjona, Misije Sert, pijanistkinje i patrona avangardnih umetnika kao što su Tuluz Lotrek i Bonar, a koju je u prozu stavio Prust u svom delu “Princess Yourbeletieff”, i Morisa Saksa, ličnog sekretara i povremenog ljubavnika Žana Koktoa, Koko Šanel je među prvima pozdravila Greta Garbo tradicionalnim evropskim poljupcima u oba obraza, što je Amerikance u isto vreme zbunjivalo i skandalizovalo.
Na prijemu organizovanom u njenu čast u Goldvinovoj vili na obroncima Holivuda sjatila se filmska elita: Marlen Ditrih, Klodet Kolber, Greta Garbo, Frederik Marč, Džordž Kjukor i Erih fon Štrohajm, čiji se gaf i danas s velikim simpatijama prepričava. Naime, kad je ugledao Koko kako stoji na terasi vile, Erih joj je prišao, salutirao udarajući petama, poljubio ruku i upitao: “Vi ste ta švalja, zar ne?” Ona mu to nije uzela za zlo. Kiselo se osmehnula i nastavila da uživa u prijemu.
Tih godina, dok je dolazila u Njujork i Los Anđeles, Amerikanci su se zanosili kako će preoteti Parizu oreol “grada mode”. Nisu uspeli u tome. Slavna Francuskinja se nije dugo zadržala u Kaliforniji. Izložena stalnim kritikama medija, kostimografa i pojedinih filmskih zvezda, u čemu je prednjačila Glorija Svenson, sve više je gubila strpljenje. Iako su izazvali mnogo pažnje, njeni modeli u filmovima “Palmy Days” i “Tonight or Never” okarakterisani su kao “pokušaj evropeizacije Holivuda”, dok je “The New Yorker” otišao korak dalje iznoseći besmislenu konstataciju da je Koko napravila haljine koje “žene čine ženama”, dok je američkom filmu potrebno da “žene izgledaju kao dve žene”, aludirajući, valjda, da su glumice bile suviše odevene za američki ukus.
Šminkerski trikovi holivudske dive Elizabet Tejlor (video)
Ipak, boravak u Los Anđelesu imao je za direktnu posledicu to da su filmske dive počele mnogo više da vode računa i o garderobi van filmskog seta. Kako je industrija pokretnih slika izlazila iz krize, tako se sve više pažnje posvećivalo kostimima i star sistemu u kojem su glamurozne toalete igrale važnu ulogu.
Osim što mu je podarila stil, Koko je Holivud naučila suštinskom značenju reči šik i glamur. Trebalo je da protekne 22 godine da visoka moda ponovo stigne u njega, ovog puta sa Živanšijevim kreacijama za Odri Hepbern u filmu “Sabrina” Bilija Vajdlera 1954.
Komentari. (0)