Džejmi Li Kertis: Od lečene zavisnice do zaljubljene baronice
04.12.2018 20:30
Američka glumica, dete holivudskih legendi, junakinja je novog nastavka ‘Noći veštica’, filma čiji je prvi deo snimila pre 40 godina: u međuvremenu se udala i postala baronica, usvojila dvoje dece i izlečila se od zavisnosti od alkohola i droga
Džejmi Li Kertis je za svoj 60. rođendan, koji slavi 22. novembra, dobila najbolji mogući poklon, kakav glumice njenih godina retko dobijaju u Holivudu: odličnu ulogu, i to istu onu kojom je zapravo započela karijeru kao mlada devojka. U horor filmu “Noć veštica”, koji ovih dana obara rekorde na blagajnama, Džejmi ponovo igra Lori Stroud, koja je u slavnoj prvoj priči pod tim naslovom, u režiji Džona Karpentera, uspela da pobegne od manijakalnog ubice Majkla Majersa, samo što ovaj put nije tinejdžerka koja čuva tuđu decu, nego baka spremna na konačni obračun kako bi zaštitila svoju porodicu.
Nakon prvog Karpenterovog ostvarenja iz 1978. “Noć veštica” je prerasla u svojevrsnu franšizu s deset nastavaka o psihopati Majersu u kojima je učestvovala i Džejmi, ali novi film je zamišljen kao direktni nastavak prvog: Majers posle 40 godina izlazi iz duševne bolnice da bi ponovo potražio Lori.
Dok je u prvom filmu bila još neiskusna mlada glumica, premda s izuzetnim holivudskim pedigreom - majka joj je Dženet Li, jedna od Hičkokovih miljenica, a otac Toni Kertis, zvezda filma “Neki to vole vruće”- u ovaj nastavak Džejmi je ušla s bogatim filmskim i ličnim iskustvom: sad je udata majka dvoje odrasle dece, a iza nje je niz uloga u ostvarenjima poput “Ona hoće najbolje” i “Riba zvana Vanda”, kao i brojne dečje knjige koje uspešno piše i objavljuje već godinama.
- Ulogu u “Noći veštica” nisam prihvatila jer mi je bilo dosadno, nego zato što mi se svidela ideja da ćemo se usredsrediti na traumu koja se dogodila pre 40 godina i na posledice te traume na više generacija - izjavila je Kertisova.
Lori je, naime, u novom filmu dvaput razvedena bivša alkoholičarka čiji je ceo život protekao u mračnoj senci krvavog pokolja iz kojeg se izvukla one davne Noći veštica.
- Zanimljivo je, ali i vrlo tužno da u doba kad je snimljen film Lori ne bi dobila gotovo nikakvu psihološku pomoć. Verovatno bi joj rekli: “Dušo, nije ti ništa”, i poslali je u školu kao da se ništa nije dogodilo. A ona se promenila i više nije bila Lori, pametna devojka sa snovima i budućnošću, već traumatizovano biće puno straha i stida, u stanju koje vodi u depresiju i zavisnost - objasnila je glumica.
O zavisnosti Džejmi zna sve, iz prve ruke. Na sredstva protiv bolova navukla se posle neuspelog estetskog zahvata, skidanja podočnjaka, na koji se odlučila nakon što joj je kamerman na setu filma “Ona hoće najbolje” rekao da je ne može takvu snimati i dobacio joj: “Prestani da jedeš so”.
- Bilo mi je užasno. Zato sam otišla na estetsku operaciju. A kad to nije uspelo, bilo mi je još gore - kaže glumica, koja je tada počela da uzima opijate, a nije prezala ni od alkohola. - Zavisna sam bila u dva navrata, prvi put zbog bolova, drugi put zbog stida što sam bila zavisna - priznala je.
Kao svaki zavisnik snalazila se kako je znala, krala je lekove od starije sestre Keli i od mlađeg polubrata Nikolasa, a nije je otreznila čak ni Nikolasova smrt zbog predoziranja heroinom u 23. godini. Ipak, deceniju kasnije shvatila je koliko je to što radi destruktivno za nju i njenu porodicu te se 1999. sasvim izlečila.
- Na pravi put izvela me kćerka Eni, tada osmogodišnjakinja, koja mi je rekla da nikad nisam tu za nju kad sam joj potrebna. To me je trgnulo - priznala je Džejmi, koja je posle i javno progovorila o tim problemima, kao i o estetskim zahvatima o kojima ostale holivudske zvezde uglavnom mudro ćute. - Sve sam probala, i malu korekciju, i liposukciju, i botoks. I ništa od toga ne deluje - iskreno je izjavila, naglasivši kako ti niko ne spominje da se masnoća koju izvadiš iz tela na jednom mestu vraća na drugom.
Nakon što se izlečila od zavisnosti, glumica je shvatila da svoju nesigurnost i nezadovoljstvo samom sobom može pripisati i detinjstvu na Beverli Hilsu.
- Kad ti je otac Toni Kertis, a majka Dženet Li, i rasteš u Holivudu, okružuju te uticajni, ugledni i otmeni ljudi. Ali ja sam neprestano želela da izgledam i budem kao svi ostali. Htela sam da budem normalna, obična devojčica iz malog američkog grada - kaže Džejmi.
Kako su joj se roditelji razveli kad je njoj bilo manje od tri godine, oca je retko viđala, a majku je volela, ali nikad nije ostvarila s njom neku posebnu bliskost. Kad su je poslali u elitni internat, osećala se manje vrednom i trudila se da se uklopi koliko je mogla, oponašajući druge i odećom i načinom govora. Možda se i zato odlučila za glumu - da bude neko drugi.
Premda nije imala formalno glumačko obrazovanje, prvu priliku pružio joj je upravo Karpenter, a Džejmi se potom dokazala u nizu horora kao “kraljica vriska”, te kao nadarena komičarka u ostvarenjima poput “Istinitih laži” s Arnoldom Švarcenegerom ili kultne “Ribe zvane Vanda”.
No, za razliku od mnogih zvezda čiji burni privatni život privlači ponekad i više pažnje od njihovih filmskih uloga, Kertisova nikad nije bila tema tabloida, pa bi čak i njena borba sa zavisnošću ostala tajna da se sama nije oglasila u želji da pomogne drugima u sličnoj teškoj situaciji. To verovatno može da zahvali izuzetno srećnom braku koji kao da joj je bio suđen.
Džejmi je bilo samo 25 godina kad je, listajući časopis Rolling Stone, ugledala sliku glumca, reditelja i muzičara Kristofera Gesta, koji je tada bio u centru pažnje s filmom “This Is Spinal Tap”, i odmah je, tvrdi, znala da je to čovek njenog života.
- Za njega ću se udati - rekla je svojoj prijateljici Debri Hil, producentkinji i koscenaristkinji “Noći veštica”, a kako se sve to događalo u Los Anđelesu, srcu šou-biznis industrije gde svako zna svakoga, Debra joj je dala broj Gestovog agenta.
Džejmi ga je pozvala i ostavila broj da joj se Kristofer javi, ali on to nije učinio. A onda su se nakon nekog vremena slučajno sreli u restoranu Hugo u koji su došli na večeru svako sa svojim društvom (Džejmi je bila s Melani Grifit i Stivenom Bauerom), mahnuli su jedno drugom i nekoliko dana kasnije Gest ju je pozvao da izađu zajedno.
Pet meseci nakon što je listajući časopis rekla da će se za njega udati, 18. decembra 1984. Džejmi se zaista venčala s Kristoferom Gestom i postala ne samo njegova supruga nego i baronica Hejden-Gest. Kristofer je, naime, titulu nasledio od oca Britanca, barona Pitera Hejdena-Gesta, ali to ne znači da pripada starom engleskom plemstvu. Ta titula je dodeljena njegovom dedi, laburističkom zastupniku, a tek 1950. Piter je kao diplomata pri Ujedinjenim nacijama boravio u Njujorku pa se Kristofer tamo rodio i školovao pretežno u Americi, gde je studirao muziku i glumu.
Par je usvojio dvoje dece, 1986. Eni i deset godina kasnije Tomasa. Razlog je neplodnost.
- Usvajanje je za nas bilo jedini način da dobijemo porodicu. Mislim da par postaje prava porodica tek kad ima dete - objasnila je glumica.
Tajna njihovog, za holivudske pojmove neverovatno dugog braka vrlo je jednostavna.
- Nemojte se rastajati. Zaista čudesno. Mogla bih napisati knjigu o braku pod naslovom “Nemoj otići” - kaže Džejmi.
Na brak se, tvrdi, može primeniti pouka iz lečenja od zavisnosti, koje je uspešno prošla.
- Pouka glasi: “Ostani u autobusu, krajolik će se promeniti”. Ponekad vam se čini da proživljavate groznu nedelju, ali ostanite u autobusu jer ćete jednog dana pogledati kroz prozor i videćete da je napolju divno. Mislim da se to odnosi na gotovo svaku situaciju u kojoj čovek trenutno oseća nezadovoljstvo. Nisam bezglavo romantična. Realistična sam. Poštujem muža. I jednostavno ne odlazim - iskrena je Džejmi, koja sebe smatra srećnom i ispunjenom ženom i ne priželjkuje ništa više od onog što ima. - Živim kako sam oduvek želela. Imam porodicu koju volim i radim posao koji volim. Svaki dan kažem sebi: “Uspela si”. A sad još samo želim da postanem mudra starica. Ne pametna, mudra.
A da već ima mnogo životne mudrosti pokazala je kad se 2002. slikala za naslovnicu časopisa “More” u vešu, bez šminke, manikira i frizure, i zatražila da fotografiju objave bez fotošopiranja - jer je htela da prekine priče o savršenom telu, koje su se naročito proširile nakon filma “Ona hoće najbolje” gde glumi instruktorku fitnesa i neprestano je u trikou.
- Bez odeće izgledam kako izgledam, stvarno. Nemam baš idealna bedra. Imam prevelike grudi, mekani, punački stomačić i masne naslage na leđima. Ne želim da četrdesetogodišnje žene širom sveta misle da mi je figura savršena. To je prevara i neću više u tome da učestvujem - izjavila je Džejmi i dodala: - Odsad ću se sebi sviđati više i izgledaću onako kako Bog hoće da izgledam... uz malu pomoć Manola Blanika.