Romi Šnajder: Filmska diva slomljenog srca

Autor:

16.10.2018 22:00

Foto:

Foto:



Život nemačko-francuske glumice rođene pre osam decenija, koja je stekla slavu, ali nikada nije našla sreću, obeležile su tragične ljubavi i smrt sina, zbog čega je pala u depresiju i zaborav tražila u alkoholu, te prerano umrla u 43. godini

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Romy Schneider (@_romy_schneider_) дана 9. Окт 2018. у 8:40 PDT

Nemačka i Francuska, koje podjednako svojataju lik i delo filmske dive Romi Šnajder, ove jeseni nizom manifestacija obeležavaju 80. godišnjicu rođenja te blistave i tragične figure evropske kinematografije. Romi je umrla 1982, u 43. godini, no kako je slavnim pokojnicima uskraćeno pravo da u grob ponesu i svoje tajne, svaki naredni naraštaj otkriva poneki novi fascinantan detalj o njenom životu.

Rodila se 23. septembra 1938. u Beču, šest meseci nakon što je Hitler anektirao Austriju, a njena majka Magdalena Šnajder bila je Firerova omiljena glumica, verovatno i ljubavnica. Rozemari Magdalena Albah, koja će u istoriju sedme umetnosti ući pod imenom Romi Šnajder, proslavila se još kao tinejdžerka glavnom ulogom u filmskoj trilogiji o austrijskoj carici Elizabeti, zvanoj Sisi. U stvarnom životu se malo kad osećala kao carica, mnogo češće kao Pepeljuga. Majku Magdu i oca Volfa Albaha-Retija, zvezde bečkog glumišta i istaknute članove nacističke stranke, kao mala više je viđala u žurnalima nego uživo. Odrastala je uz dedu i baku u gradiću Berhtesgadenu u Bavarskim Alpima, u kući iz koje se kao na dlanu videla Hitlerova planinska rezidencija Berghof. Nacistički vođa je tu često ugošćivao drage prijatelje, među njima i Romine roditelje, a za to vreme ona se igrala s decom Martina Bormana, Hitlerovog ličnog sekretara. Kasnije su joj te uspomene iz ranog detinjstva postale noćna mora. Iako nije imala konkretnih dokaza, bila je uverena da je njena majka spavala s arhizločincem Hitlerom, i to ju je progonilo do kraja života.

Do petog rođendana Romi je već bila dete razvedenih roditelja, a kad je stasala za školovanje, poslali su je u internat avgustinskog samostana Goldenštajn pokraj Salcburga. Voljeni otac tamo je nijednom nije posetio, a ni majka nije imala previše vremena za nju jer se spremala za novi brak. Magda Šnajder preudala se 1949. za nemačkog ugostiteljskog preduzetnika Hansa Blachajma, a Romi je, na svoju nesreću, dobila očuha.

Nakon što je postala filmska zvezda Blachajm je preuzeo rukovođenje njenom karijerom i stavio šapu na njene prihode, vodao ju je kao mečku po Nemačkoj da promoviše njegove restorane i uporno nastojao da je odvuče u krevet.

- Otvoreno je tražio da spavam s njim, ne samo jednom - izjavila je glumica i opisala kako je morala da se zaključava u kupatilu da izbegne očuhove nasrtaje.

Alen Delon bio je ljubav njenog života, ali se nikad nisu venčali

Magda je videla šta se događa, ali je okretala glavu na drugu stranu jer se najviše užasavala skandala. Posle Blachajmove smrti otkrilo se da je s Rominog švajcarskog računa proneverio oko milion i po švajcarskih franaka, u to vreme pozamašan novac.

Tek što je Romi s 14 godina izašla iz internata, mama joj je našla posao na filmu. Premda nije imala ni milisekunde glumačkog obrazovanja, gluma joj je bila u genima. Ne samo da su joj oba roditelja glumci, i njena baka po očevoj strani Roza Albah-Reti bila je cenjena glumica. I tako je 1953. Šnajderova započela glumačku karijeru u zapadnonemačkom ostvarenju “Wenn der weiße Flieder wieder blüht” (Kad beli jorgovan ponovo procveta), u kom je glavnu ulogu tumačila njena majka.

- Strpaj svoje detinjstvo u džep i beži, jer to je jedino što imaš - napisao je Volf Albah-Reti svojoj kćerki nakon što je odgledao njen prvi film.

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Romy Schneider (@_romy_schneider_) дана 12. Окт 2018. у 10:50 PDT

Već 1955. 17-godišnja Romi debitovala je kao Sisi u prvom iz trilogije filmova o austrijskoj carici Elizabeti, ženi cara i kralja Franje Josipa, i preko noći postala simbol nevinosti, gracioznosti, nežnosti, mladalačke svežine i novog početka, svega za čim je tada žudelo i čeznulo nemačko pučanstvo, a filmovi su postigli neverovatnu popularnost. Međutim, iako su je slavili kao da je rođena carica, Romi se nakon trećeg nastavka zasitila te uloge i počela da mašta o ozbiljnijim glumačkim izazovima. Osim toga, više nije bila nevinašce kao nekada. Na snimanju ostvarenja “Monpti” 1957. ljubakala se s nemačkim glumcem Horstom Buholcom i ostavila ga čim je pala poslednja klapa. Po istom obrascu će zavoditi mnoge s kojima je radila.

U leto 1958. snima film “Christine”, svoju prvu inostranu produkciju, s tada anonimnim francuskim glumcem Alenom Delonom. Premda su se pri prvom susretu umalo sporečkali, ubrzo je među njima planula toliko velika ljubav da je Romi zbog njega napustila Nemačku i preselila se u Pariz.

Proslavila se 1955. ulogom u filmu ‘Sisi’, u kojem je glumila uz Karlhajnca Bema i svoju majku Magdu Šnajder

Nemci su njen odlazak doživeli kao veleizdaju. Proklinjali su Delona što im je oteo njihovu voljenu Sisi, najdraže nemačko dete, njihovo nacionalno blago, a njoj dugo nisu oprostili što im je okrenula leđa zbog te francuske bitange. No nije ona u Parizu pronašla samo ljubav svog života već i neslućenu slobodu. Naivna Sisi ubrzo će postati emancipovana femme fatale.

Italijanski reditelj Lukino Viskonti među prvima je primetio da ispod čednog izgleda Romi Šnajder ključa vulkan divlje senzualnosti pa ju je 1961. pozvao u Théâtre de Paris da u njegovom komadu “Šteta što je kurva” glumi zajedno sa svojim ljubavnikom Delonom. Predstava je postala megahit, a zanesena Parizom, glumica je zapisala u svoj dnevnik:

- Želim da živim, volim, spavam i oblačim se kao prava Francuskinja. Tri osobe su definitivno promenile moj život: Alen, Viskonti i Koko Šanel.

U prvom braku rodila je sina Davida, koji je umro s 14 godina

Koko se s novom nadom francuskog glumišta sprijateljila i dala sve od sebe da tu “zdravu malu knedlicu” sklonu gojenju transformiše u elegantnu Parižanku. No za uspeh u Francuskoj nije dovoljna samo šik odeća, Romi je takođe morala da savršeno nauči francuski, u čemu joj je najviše pomogao njen dečko Delon. Verili su se krajem marta 1959. u Luganu, ali nije im bilo suđeno da stanu pred oltar. Iako su se ludo voleli, još luđe su se svađali. Romi je s Alenom dvaput ostala u drugom stanju i oba puta pobacila. On ju je pak besomučno varao.

Trajalo je to tako do decembra 1963, kad je Romi u njihovom ljubavnom gnezdu dočekao buket od 48 ruža s oproštajnom porukom: “Odlazim u Meksiko s Natali. Sve najbolje. Alen”. Naime, glumac je napravio dete manekenki Natali Bartelemi, venčali su se u avgustu 1964. i mesec dana kasnije dobili sina Entonija. Očajna Romi presekla je vene, ali na vreme su je odveli u bolnicu pa je preživela taj pokušaj samoubistva. Kad su joj zacelili ožiljci na srcu i rukama, pomirila se s Delonom i postali su najbolji prijatelji, skoro kao brat i sestra.

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Romy Schneider (@_romy_schneider_) дана 23. Сеп 2018. у 9:24 PDT

Nakon kraćeg radnog izleta u Holivud, 1965. u Berlinu je upoznala 14 godina starijeg pozorišnog reditelja i glumca Harija Mejena, veliku zvezdu nemačkog teatra. Svideo joj se taj nervozni intelektualac, žrtva nacističkog progona, i brzo ga je zavela iako je znala da je oženjen. Venčali su se u julu 1966, a pet meseci nakon toga Romi je rodila sina Davida.

- Pitate me koliko mi je dete promenilo život? Tek sad sam napokon počela da živim - govorila je srećna majka.

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Romy Schneider (@_romy_schneider_) дана 8. Сеп 2018. у 6:35 PDT

No život s Harijem imao je i mračnu stranu. Njegova karijera je posustajala, a ona se slabo snalazila u ulozi domaćice, i zbog tih frustracija oboje su prekomerno mešali alkohol s tabletama protiv bolova i nesanice. Nakon bleštavog Pariza Romi je izluđivala svakodnevica u teskobnom i sumornom Berlinu, pa je stoga 1968. oduševljeno prihvatila poziv bivšeg verenika Delona da u Francuskoj zajedno snime triler “Smrt u bazenu”. Svog razumljivo sumnjičavog muža tešila je da nema razloga da strahuje jer “ništa nije hladnije od mrtve ljubavi”. Mejen je za svaki slučaj ipak došao na Azurnu obalu kako bi pratio snimanje filma i čuvao sina Davida, što će mu biti glavni posao i narednih nekoliko godina jer je pred njegovom 30-godišnjom suprugom bilo najplodnije razdoblje karijere.
Preselili su se u Pariz, ona je uzela francusko državljanstvo i neumorno išla iz filma u film. Do kraja svog kratkog života ukupno ih je snimila više od 60.

Oto Preminger, Federiko Felini, Klod Šabrol, Kosta Gavras i drugi poznati reditelji s kojima je radila hvalili su strast, uverljivost i intenzivnost njene glume, osvajala je najveće francuske filmske nagrade, no ispod svih tih lovorika njen brak je trulio i propadao. Romi je bila neverna supruga i ljubavnike je nizala kao na pokretnoj traci. Iako je više volela muškarce, bila je i sa ženama.

Za Danijela Bijasinija udala se 1975, kad je s njim ostala u drugom stanju

- Ko kaže da je nimfomanija bolest? To je zdrav način prevladavanja krize u pauzi između snimanja - zapisala je u dnevnik.

Mejen i Šnajderova razveli su se 1975, a on se četiri godine kasnije obesio na požarnim stepenicama svoje zgrade u Hamburgu. U smrt je otišao kao od majke rođen, samo s užetom oko vrata. Romi je u šoku dojurila u Hamburg kako bi organizovala sahranu. Razdirala ju je griža savesti jer je mislila da se nesrećni Hari ubio zato što ga je ostavila.

Tada je već bila u drugom braku s deset godina mlađim Danijelom Bijasinijem, bivšim konobarom italijanskog porekla, s kojim se venčala još 1975. Samo nekoliko nedelja kasnije doživeli su saobraćajnu nesreću i ona je u sedmom mesecu trudnoće pobacila njihovo prvo dete. U julu 1977. carskim rezom je rodila kćerku Saru, i tim kratkim bleskom sreće počelo je mračno finale životne drame Romi Šnajder.

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Romy Schneider (@_romy_schneider_) дана 28. Авг 2018. у 8:19 PDT

Ni nova porodica nije joj donela unutrašnji mir. Trovala se sve većim količinama alkohola i sedativa, pušila tri kutije cigareta dnevno, konzumirala i droge i nastavila s vanbračnim avanturama. Bijasini za to nije mario sve dok mu je supruga kupovala skupe automobile, jahte i apartmane. Njoj je pak najvažnije bilo da se njen sin dobro slaže s očuhom.

Kad je u leto 1981. odlučila da se razvede od Danijela, David je skoro dobio nervni slom, činilo se da je dečaka to pogodilo jače od očevog samoubistva. Te kobne godine Romi je otkriven tumor na bubregu, lekari su morali da ga odstrane, a šest meseci nakon teške operacije izgubila je i sina. Dečak se 5. jula 1981. vraćao u kuću Bijasinijevih roditelja u predgrađu Pariza, a kako je zaboravio ključeve, krenuo je da se penje preko dva metra visoke, našiljene ograde. Izgubio je ravnotežu i nabio se na šiljak koji mu je probio trbušnu aortu. Posle nekoliko sati 14-godišnji David u bolnici je izdahnuo od unutrašnjeg krvarenja.

Sara Bijasini, kćerka iz drugog braka, postala je glumica poput majke

Ni njegova od bola izbezumljena majka neće još dugo živeti. U Parizu 29. maja 1982. rano ujutro njen poslednji ljubavnik, 11 godina mlađi francuski producent Loren Peten, pronašao ju je mrtvu u stanu gde su zajedno živeli. Mrtvozornik je konstatovao prirodnu smrt od srčanog udara.

Alen Delon među prvima je došao u Romin stan, no tada nije davao izjave. Na sahrani se dirljivo oprostio od nje, a nakon mnogo godina rekao je:

- Bila je velika ljubav mog života - prva, najjača i, nažalost, najtužnija. Žao mi je što se nismo venčali, no nisam siguran da bi to promenilo njenu sudbinu. Prebrzo je postala zvezda, nije bila spremna za slavu, težinu koju nosi ova profesija. Napadali su je, osuđivali, silovali njenu intimu. Njen život je bio niz razočaranja, lomova i nesreća. Bila je veoma usamljena. Znao sam da će umreti od slomljenog srca.

No možda je Romi Šnajder najbolje opisao Žak Rufio, reditelj njenog poslednjeg filma “Prolaznica iz Sans-Soucija”.

- Bila je vatra i led. Bila je mudrost i ludost. Bila je mir i rat. Bila je radost i strah.

I umrla je dovoljno mlada da uđe u legendu.