Revija filmskih ostvarenja: "Dani igre" u Jugoslovenskoj kinoteci
03.01.2019 12:28
Šesti put zaredom, Beogradski festival igre, Jugoslovenska kinoteka i Vip mobile, priređuju reviju filmskih ostvarenja pod nazivom Dani igre. Na programu je ukupno 10 projekcija u periodu od 25-29. januara.
Dani igre počinju predstavom “Igra” koja je snimljena filmskom tehnikom. Radi se o komadu švedskog koreografa Aleksandera Ekmana za Balet pariske Opere. Ovo spektakularno delo je premijerno prikazano prošle godine na sceni Opere Garnije, i odmah pretočeno u film jer su producenti bili svesni da je reč o komadu koji zbog ogromne scenografije nikada neće moći da napusti scenu na kojoj je kreirano. Predstava evocira svet detinjstva i bezbrižnog zadovoljstva, međutim, pored čiste zabave ona kontemplira značenje i značaj igre kada postanemo odrasli.
Sledi ostvarenje “Pustinjski igrač” istinita priča koja prati hrabru ambiciju jednog Iračanina. Tokom atmosfere predsedničkih izbora 2009. godine, kada su ugrožene mnoge kulturne slobode, Afšin i njegovi prijatelji (uključujući Elaheh koju igra Frida Pinto) rizikuju živote i formiraju alternativnu kompaniju igre. Kroz zabranjene on-line video snimke, oni “skidaju” korake bezvremenih legendi poput Majkla Džeksona, Džina Kelija i Rudolfa Nurejeva.
U okviru jubileja Ingmara Bergmana, nastao je umetnički film u kome četiri najinovativnija švedska koreografa opisuju Bergmana kroz jedinstvene performanse. Ovo ostvarenje imalo je na hiljade projekcija tokom 2018 godine, i nastavlja sa svojim prikazivanjima. Film “Opera u Parizu” inspirisan je turbolentnim dešavanjima u Palati Garnije tokom 2015. godine, dok je film “Baletski igrači” klasična priča o odrastanju mladih umetnika koja prati sudbinu nekoliko dečaka koji su odlučili da im balet postane profesija. Naslovi “Glavna scena” i “Ostavi poslednju igru”, našli su se nedavno na listi američkog časopisa Cosmopoliten, među ukupno 10 filmova o umetničkoj igri koji su ostavili trag u svom žanru.
Pod sloganom “Emocije”, 16. Beogradski festival igre se održava od 22. marta – 12. aprila 2019. godine. Ukupno 16 trupa iz 11 zemalja predstaviće se publici u Beogradu, dok će neke od predstava gostovati u Novom Sadu i Vršcu. Trupe stižu iz Grenobla, Liona, Antverpena, Rima, Barselone, Frankfurta, Štutgarta, Seula, Filadelfije, Tel Aviva, Montreala, Nanta, Haga i Johanesburga.
Beogradski festival igre se razvija zahvaljujući podršci Ministarstva kulture Srbije, Grada Beograda, ambasada i kulturnih centara zemalja učesnica. Za afirmaciju umetničke igre i realizaciju programa u Vojvodini, značajna je dugogodišnja saradnja sa Pokrajinskim sekretarijatom za kulturu AP Vojvodine i Gradom Novim Sadom. Sedam godina zaredom, Beogradski festival igre podržava Delegacija EU u Srbiji.
Kao glavni partner Beogradskog festivala igre, Vip mobile je uveo prepoznatljiv model ulaganja velikih kompanija u kulturu, dok zajednički kreiran slogan „Komunikacija u pokretu“, oslikava snagu saradnje koja traje 12 godina. Kroz brojne projekte, među kojima su najznačajniji nagrade „Vip poziva“ i „Vip iskorak “, kao i projekat za mlade igrače„Vip talenti”, Vip doprinosi ukupnom razvoju umetničke igre u Srbiji. Pokrovitelji Beogradskog festivala igre su Erste banka i Visa, kompanije koje nastoje da vrhunsku umetnost učine dostupnom najširoj publici. Dragocena je podrška brenda Nivea, koga odlikuje kvalitet, poverenje potrošača, duga tradicija i ulaganje u proverene vrednosti. Kompanija Nestlé Adriatic sa robnom markom NESCAFÉ prepoznaje ovu manifestaciju kao partnera sa kojim deli posvećenost promociji zdravog života. Tradicionalni prijatelji festivala su Fondacija Hemofarm, DDOR Novi Sad, HEINEKEN, Pardon Marbo Product, Vahali Production Services, Advokatska kancelarija Bojović Drašković Popović & Partners, Telegroup, i drugi.
6. DANI IGRE U KINOTECI
25-29. januar, 2019.
organizacija i produkcija/organization & production: Beogradski festival igre i Jugoslovenska kinoteka/Belgrade Dance Festival & Yugoslav Film Archive
25.01. @ 19h |Igra/Play
25.01. @ 21h |Pustinjski igrač/Desert Dancer
26.01. @ 18h |Bergman u oku koreografa/Bergman through the Choreographer’s eye
26.01. @ 20h |Igra/Play
27.01. @ 18h |Baletski igrači/Ballet Boys
27.01. @ 20h |Opera u Parizu/The Paris Opera
28.01. @ 18h |Pustinjski igrač/Desert Dancer
28.01. @ 20h |Glavna scena/Central Stage
29.01. @ 18h |Opera u Parizu/The Paris Opera
29.01. @ 20h |Ostavi poslednju igru/Save the Last Dance
……………..
Igra/Play
režija /directed by: Alexander Ekman
produkcija/production: Paris Opera Ballet
trajanje/duration: 106’
Blistava ličnost na sceni savremene igre, švedski koreograf Aleksander Ekman, prvi put je pozvan da radi sa ansamblom Baleta pariske Opere. Njegov jezik, podjednako visceralan i obojen humorom, kombinuje teatralnost, klasičan i savremeni rečnik, i savršeno odgovara svestranosti i sceničnosti Baleta. Rezultat je komad koji evocira svet detinjstva i bezbrižnog zadovoljstva. Pored čiste zabave, delo kontemplira značenje i značaj igre kada postanemo odrasli. Poznat po spektakularnom kvalitetu njegovih komada i njihovih sanjarskih obličja, švedski koreograf ispunjava pozornicu Palate Garnije zanosnom energijom. Metalne strukture, igrači suspendovani u prostoru i podrške, samo su neke od moćnih slika koje će publici probuditi maštu! Za ovaj komad Ekman je radio sa kompozitorom Mikaelom Karlsonom i talentovanim timom instrumentalista koji se često ne vide na pozornici, a među kojima je i pevačica gospela Kali Dej ili neverovatna perkusionistkinja Adelaid Ferije. Neočekivana predstava, uzbudljivog ritma i komunikativne energije!
Pustinjski igrač/Desert Dancer
režija /directed by: Richard Raymond
producent/producer: Mohammed Al Turki
trajanje/duration: 104’
Postavljena u Iranu, ova moćna, neverovatna, a istinita priča prati hrabru ambiciju Afšina Gafarijana. Tokom vruće atmosfere predsedničkih izbora 2009. godine, kada su ugrožene mnoge kulturne slobode, Afšin i njegovi prijatelji (uključujući Elaheh koju igra Frida Pinto) rizikuju svoje živote i formiraju alternativnu kompaniju igre. Kroz zabranjene on-line video snimke, oni uče od bezvremenih legendi koji prevazilaze sve kulturne granice, kao što su Majkl Džekson, Džin Keli i Rudolf Nurejev. Afšin i Elaheh isto tako mnogo uče jedno od drugog, i najvažnije kako da prihvate svoju strast prema igri, kao i onu koju osećaju jedno prema drugom.
Bergman u oku koreografa/Bergman through the Choreographer’s eye
režija /directed by: Fredrik Stattin
producent/producer: Ingmar Bergman jr
trajanje/duration: 51’
Četvorica među najinovativnijim švedskim koreografima putuju u Bergmanov dom u Faru da pronađu inspiraciju. Rezultat je jedinstveni film o savremenoj igri. Aleksandar Ekman, Par Isberg, Pontus Lidberg i Joakim Stefenson, sa prvacima Kraljevskog švedskog baleta Dženi Nilson, Natali Nordkuist, Oskarom Salomonsonom i Nađom Selrup, tumače Ingmara Bergmana kroz četiri jedinstvena performansa koji odražavaju ljudske odnose i intenzivna osećanja. Povezani sa slikama prirodne epske lepote grada i Bergmanovog poetskog doma Hamarsa, uključujući i glas samog majstora – Bergmana, igrači otkrivaju njegove misli o pokretu i muzici.
Baletski igrači/Ballet Boys
režija /directed by: Kenneth Elvebakk
producent/producer: Carsten Aanonsen
trajanje/duration: 75’
“Ballet Boys” vas vode kroz razočaranja, pobede, fingiranje prijateljstva, prve ljubavi, sumnje, veru, razdvojena odrastanja, pronalaženje vlastitog načina i sopstvene ambicije, sve pomešano sa prelepim baletskim izrazom.
Opera u Parizu/The Paris Opera
režija /directed by: Jean-Stéphane Bron
producent/producer: Philippe Martin
trajanje/duration: 110’
Jesen, 2015. U pariskoj operi Stefan Lisner osmišljava poslednje detalje svoje prve konferencije za novinare kao direktor. Scenski radnici, umetnici i ekipa spremaju se da podignu zavesu u novoj sezoni sa Šenbergovim "Mojsijem i Aronom". Međutim, objavljivanje štrajka i dolazak bika za epizodnu ulogu komplikuju stvari. Istovremeno, na opersku Akademiju stiže talentovani mladi ruski pevač. U hodnicima Opere Bastilje, njegova sudbina će ukrstiti puteve sa Brinom Terfelom, jednim od najvažnijih vokala svog vremena. Kako sezona napreduje, pojavljuje se sve više i više likova, koji stvaraju pravu komediju u maniru Opere. Ubrzo, ova komedija se gasi kako bi ustupila mesto tragičnoj scenografiji, usled terorističkih napada koji uronjavaju Pariz u žalost. Iako se predstava mora nastaviti po svaku cenu, ne postoji granica za probleme sa kojima se suočava novi direktor. Koreografska zvezda Bendžamin Milepje odlazi ubrzo nakon što je preuzeo ulogu direktora baleta u Palati Garnije, a pripreme za šestočasovnu Vagnerovu operu “Majstori pevači” ponovno ujedinjuju kompaniju.
Glavna scena/Central Stage
režija /directed by: Nicholas Hytner
producent/producer: Laurence Mark
trajanje/duration: 115’
Tri mlade devojke Džodi, Eva i Morin studiraju na Američkoj baletskoj akademiji. Život nije ono što su očekivale u cenjenoj ABA, i sve tri se suočavaju sa problemima. Džodi nema “idealno” telo za igru, Eva nema pravi stav, a Morin nema srce. Tokom njihovih studija, saznaju da se ljubav može pronaći na neverovatnim mestima, a igra treba da bude strast, a ne dužnost.
Ostavi poslednju igru/ Save the Last Dance
režija /directed by: Thomas Carter
producent/producer: Robert W. Cort
trajanje/duration: 112’
Sedamnestogodišnja gimnazijalka želi da postane profesionalna balerina, ali svoje planove mora da odloži jer gubi majku u automobilskoj nesreći, i prisiljena je da se preseli kod oca u mračno predgrađe Čikaga. Iako zaplašena gradskim životom, ona u klubovima traži utočište. Tako upoznaje mladog Afroamerikanca koji deli njenu ljubav prema igri. Kako se njihovo međusobno poštovanje razvija, oni otkrivaju da je pritisak vršnjaka najveća prepreka.