Grejs Keli
Tragična sudbina: Danas se navršava 40 godina od smrti najlepše glumice starog Holivuda
14.09.2022 20:00
Princeza Grejs Keli: ledena kraljica i topla princeza
Američka glumica Grejs Keli, koja je preminula pre 40 godina pošto je njen automobil pao niz liticu duboku 37 metara, ne prestaje da intrigira javnost: tokom kratke, ali burne filmske karijere imala je afere s mnogim kolegama, posle udaje za monačkog princa Renijea povukla se iz glume i posvetila porodici, a iako je snimila samo 11 filmova, stekla je status velike holivudske zvezde koja je prezirala Holivud.
Uprkos činjenici da je snimila samo 11 dugometražnih igranih filmova u periodu od 1951. do 1956. godine, Grejs Keli je ostavila dubok trag u filmskoj umetnosti. Danas ne postoji prosečan poznavalac kinematografije koji ne zna ko je glumica koja je abdicirala sa mesta kraljice Holivuda kako bi postala princeza Monaka. Ovih dana, dok se obeležava 40. godišnjica njene tragične pogibije u saobraćajnoj nesreći (14. septembar 1982), ponovo se čitaju njene biografije i otpakuju sećanja na nju, koju mnogi smatraju najistaknutijom i najlepšom glumicom zlatnog perioda američkog filma.
Nedodirljivo lepa. Dok smo snimali filmske scene, plašio sam se da je dotaknem da ne bih pokvario tu savršenost - rekao je slomljen bolom Keri Grant posle sahrane monačke princeze u Katedrali Bezgrešne Bogorodice.
U njenom životu sve se odigravalo brzo. Bez potrebe za kajanjima i dilemama, donosila je odluke koje su izdržale test vremena.
Rođena 12. novembra 1929. u uticajnoj i bogatoj filadelfijskoj porodici, imala je sve predispozicije da uspešno skicira svoj životni put. Njen otac Džon B. Keli, osim ogromnog bogatstva stečenog u građevinskoj industriji, imao je političke ambicije koje su živele do debakla na gradskim izborima. Iz politike je izašao sa čvrstim prijateljstvima sklopljenim sa moćnim ljudima na temeljima zajedničkih interesa. Majka Margaret bila je profesor fizičkog na Univerzitetu Pensilvanija i prva žena koja je trenirala atletiku u tom delu Amerike.
Kao i njene sestre Margaret i Elizabet i brat Džon junior, Grejs je vaspitavana u konzervativno-katoličkom maniru i odmalena je bila aktivna u lokalnoj crkvenoj zajednici. Tokom Drugog svetskog rata pomagala je majci u organizaciji dobrotvornih modnih večeri. Poštujući očevu odluku da se ne viđa s momcima do 20. godine, nije se mnogo bunila kad su je upisali u privatnu žensku školu Stivens, u kojoj se isticala u plesnoj i glumačkoj sekciji. Na prvu životnu raskrsnicu naišla je 1947. Kad zbog slabih ocena iz matematike nije uspela da upiše koledž Benington, odlučila je da sledi svoje snove i krene u Njujork u potrazi za glumačkim usavršavanjem. Uprkos protivljenju roditelja, posebno oca koji je glumu smatrao “neozbiljnom profesijom bez bitne razlike u odnosu na klovnove-zabavljače na vašarima” koji su u to vreme bili veoma popularni u Pensilvaniji, istrajala je u nameri da upiše American Academy of Dramatic Arts.
Iako je škola već bila ispunila kvotu upisanih novih studenata, za Grejs je organizovan specijalni prijemni. Takvu privilegiju nisu joj obezbedili besprekoran osmeh i lepe crte lica, već stric Džordž, u to vreme poznati dramaturg, scenarista i reditelj, čiju će slavu u svetu umetnosti nešto kasnije utvrditi Pulicerova nagrada. Sa takvim vezama i pedigreom prelepe bogatašice, imala je dobre karte u rukama u partiji života.
Otac joj je uredno slao čekove i kontrolore koji su mu podnosili izveštaje da li je Grejs skrenula sa strogo katoličko-konzervativnog kursa. Upravo je puritanska sredina u kojoj je ponikla odigrala veliku ulogu u njenom glumačkom formiranju. Delovala je nedodirljivo, suzdržano, bez facijalne ili telesne ekspresije, što joj je u startu predstavljalo hendikep prilikom kastinga za pozorišne i TV projekte. Dok su druge devojke bez stida, s lakoćom skidale brusthaltere pred rediteljima, ona je delovala poput voštane figure koja jedva može da odmrzne ukočeni izraz na licu. Još na početku dobila je nadimak “Ledena kraljica” koji ju je pratio tokom kratke ali burne filmske karijere.
Na izričit zahtev oca, u Njujorku je živela u hotelu za žene Barbizon. Radni fanatizam bio je njena karakterna osobina stečena u detinjstvu u roditeljskom domu. Nije propuštala predavanja, a u slobodno vreme snimala je svoj glas na kasetofonu u želji da poboljša dikciju. Njena lepota nije mogla da prođe nezapaženo u megapolisu poput Njujorka. Na ulici su je presreli agenti modnih agencija i ponudili joj posao. U početku se nećkala znajući da će se njen otac protiviti takvom angažmanu, ali je na kraju prihvatila da snimi nekoliko reklama i kataloških kampanja.
Predosećajući da je čekaju velike stvari, posle diplomske predstave “Filadelfijska priča” otišla je na nekoliko kastinga za televiziju. I dalje joj je mentor bio stric Džordž koji je u svetu šou-biznisa plivao kao riba u vodi. U to vreme je počela da se viđa s muškarcima. Hladna kao noć na planini, uživala je da posmatra muškarce kako se lome oko nje ne bi li je osvojili. Poslednjih meseci boravka u Barbizonu skidala se u toples i plesala hodnicima, prepričavale su njene sustanarke.
Glumački je prohodala na Brodveju. Ne bez razloga, smatrala je to svojim velikim uspehom. Osim što je dokazala porodici da može da ostvaruje svoje želje, ulazak na teatarsku scenu značio je da ima kvalitet. U magazinu Theatre World označena je 1950. kao “glumica koja najviše obećava”. Na prvu filmsku ulogu nije dugo čekala. Impresioniran njenim izgledom i ulogom u predstavi “Otac” Augusta Strindberga, reditelj Henri Hatavej ponudio joj je malu rolu u ostvarenju “Fourteen Hours” (1951). Ostavila je dobar utisak.
Željni novih junaka, ljubitelji filma su u mnogim delovima Amerike osnovali klubove obožavatelja Grejs Keli. Uprkos tome, na novu filmsku ulogu čekala je više od godinu. Ponovo je pozorište bilo preporuka. Producent Stenli Kramer ponudio joj je saradnju u vesternu “High Noon” Freda Zinemana. Na setu i van njega jako dobro se slagala sa Garijem Kuperom.
Tokom prelaza iz pozorišta na film oslobodila je svoju seksualnost. Iako je mnogima delovala nepristupačno, frigidno i zainteresovana za seks jednako kao za poljske radove u Nebraski, glumica u usponu je završila u krevetu sa mnogim svojim filmskim partnerima, a nekima čak i ugrozila bračnu idilu. Premda je Gari Kuper već imao status legende i bio 28 godina stariji od Grejs, prepričavao je pod stare dane avanturu koju su imali za vreme snimanja “High Noona”.
Delovala je kao hladna piletina u tanjiru, dok joj nisam spustio pantalone. Tada je eksplodirala - ispričao je Gari Kuper i time se svrstao u grupu muškaraca kojima je nepovratno oduzeta dozvola da se nazivaju džentlmenima.
Za razliku od publike, kritika nije bila oduševljena njenom ulogom. Mnogi su to protumačili kao “toplu dobrodošlicu” vodećih zvezda zlatnog Holivuda (Ava Gardner, Rita Hejvort, Lana Tarner) koje su preko plaćenih tekstova pokušale da obeshrabre mladu glumicu. Kako nije želela da se preseli u Kaliforniju, reditelji su bili prinuđeni da je posećuju u Njujorku. Grejs je bila usredsređena na televizijsku i pozorišnu karijeru, ne shvatajući da joj je filmska slava nadohvat ruke.
Reditelj Džon Ford bio je opčinjen njenim kvalitetima, rekavši sa oduševljenjem da poseduje “pristojnost, talenat i klasu”. Zahvaljujući njemu dobila je osmogodišnji ugovor u studiju MGM s garantovanom nedeljnom platom od 850 dolara, što je i za ondašnje uslove bio minimalac. U novembru 1952. otputovala je u Najrobi kako bi se sa ostatkom ekipe na čelu sa Fordom pripremila za snimanje filma “Mogambo” koji je definitivno od nje napravio zvezdu.
“Mogambo” je imao tri stvari koje su me zanimale: Džona Forda, Klarka Gejbla i plaćeno putovanje u Afriku - izjavila je tada Grejs Keli.
Informacije o aferi sa Gejblom brzo su došle do glumčeve supruge, ali i Grejsine majke, koja je brže-bolje otišla u Afriku da ćerki objasni neke stvari. Kad je stigla na lice mesta, mogla je da konstatuje da je sve u najboljem redu. Nekoliko dana ranije Klark je otkačio Grejs jer je počela da mu dosađuje i traži svu pažnju za sebe.
Upitana mnogo godina kasnije o aferi sa Gejblom, glumica je šmekerski rekla:
A šta drugo da radiš ako si sam u šatoru sa Klarkom Gejblom u Africi?
Retki su filmski partneri koji nisu izgubili glavu za njom. Tokom snimanja filma “The Country Girl”, za koji je dobila Oskara, bila je s Bingom Krozbijem. Pun samopouzdanja, Bing je otišao u hotelsku sobu posle dodele zlatnih statua u želji da na “intiman način” čestita koleginici na uspehu. Kad mu je otvorila vrata, imao je šta da vidi: na velikom krevetu ležao je kao od majke rođen blago nabildovani Marlon Brando, koji je ležerno mahnuo kolegi i pozvao ga na piće. Krozbi je pobegao glavom bez obzira.
Plavuša nije odstupila od svog modusa operandija ni za vreme rada na Hičkokovom “Pozovi M radi ubistva”. Upustila se u strasnu aferu s partnerom Rejom Milandom, koji je u tom momentu već 20 godina bio u braku. Supruga ga je izbacila iz kuće kad je saznala šta se dešava.
Ta veza umalo je Grejs koštala karijere. Čuvena trač kolumnistkinja Holivuda Heda Hoper izvestila je javnost o aferi i označila glumicu kao nimfomanku. Ipak, ovu priču treba uzeti s velikom dozom rezerve s obzirom na to da je Heda smatrana nužnim zlom Holivuda jer je bila spremna da uništi svakoga ko se ponašao amoralno po njenim standardima. Koliko je bilo hipokrizije i nepoštenja u njenom radu otkrilo se mnogo godina kasnije kad je novinarkina sestra utvrdila da je kolumnistkinja “čvrstih stavova” zapravo bila tabletomanka i strastveni uživalac heroina.
Grejs su povezivali i sa Džonom Kenedijem, koga je poznavala od detinjstva, Kerijem Grantom i Vilijamom Holdenom. Iako je, kako stvari stoje, imala veoma burne noći, tokom dana se predstavljala kao konzervativna diva koja je na događaje dolazila mahom sama.
Grejs Keli će se evidentno izvući iz priča o mnogo ljubavnika. Znam i zašto. Prokleta javnost nikada neće poverovati u ono što se priča o njoj, misleći da je sve to prenaduvano - izjavila je zvezda nemih filmova Klara Bou.
Takav imidž, eufemistički rečeno slobodne žene, nije joj smetao da se veri sa modnim kreatorom Olegom Kasinijem. Čovek koji je od Džeki Kenedi stvorio modnu ikonu bio je na korak da odvede neuhvatljivu plavušu do oltara. Pošto se drugi put razveo, zaprosio je Grejs. Do venčanja ipak nije došlo jer su se glumičini roditelji oštro protivili toj vezi. Smetalo im je što je Oleg ruskog porekla i što iza sebe ima dva braka.
Svoj poslednji film, “Visoko društvo”, Grejs je snimila 1956, u vreme kad je već bila verena za monačkog princa Renijea. Njihova ljubavna priča jedna je od najemotivnijih i najčistijih, tvrde upućeni. Upoznali su se 1955. kad je Kelijeva bila na čelu američke delegacije na filmskom festivalu u Kanu. Pozvana je na foto-sešn u prinčevoj palati u Monaku. Posle niza komplikacija, sreli su se 6. maja. Renije je bio oduševljen. Godinu dana se udvrao glumici na najmaštovitije načine. Nije mu bilo strano da odloži prinčevske obaveze i otputuje na dva dana u Njujork kako bi se video s Grejs.
Oboje su racionalno procenili da su dobra kombinacija. Venčali su se 19. aprila 1956. Procenjuje se da je događaj u direktnom TV prenosu gledalo 30 miliona gledalaca, što je navelo biografa Roberta Lejsija da ustvrdi kako je to bio “prvi događaj koji je imao pažnju svetske javnosti”. Na princezinoj venčanici, koju je dizajnirala kostimografkinja iz Holivuda Helen Rouz, radilo je tri tuceta krojača više od šest nedelja. Par je u noći posle venčanja otišao na sedmonedeljni medeni mesec tokom kojeg je krstario Mediteranom na prinčevoj jahti.
Prilikom stupanja u brak Grejs je rekla Renijeu da je nevina, ali da joj je himen pukao dok je igrala hokej na travi u srednjoj školi. Nije poznato kako je princ reagovao na ovu priču koja deluje uverljivo kao gluma u TV novelama. Kako i gde je himen nestao to je jedino znala njegova vlasnica, koja je 23. januara 1957. rodila prvo dete, princezu Karolinu. Sledeće godine na svet je došao princ Albert, a 1965. princeza Stefani.
Iako je imala brojne ponude, Grejs je čvrsto odlučila da napusti filmsku karijeru. Potpuno se posvetila dužnostima princeze i supruge, kao i aktivnom filantropskom radu.
I do 13. septembra 1982. delovalo je da živi u bajci. Ali tog dana, dok se sa ćerkom Stefani vraćala iz porodičnog seoskog doma Roc Agel, za volanom rovera P6 doživela je moždani udar. Kao rezultat toga izgubila je kontrolu nad vozilom i sletela u ponor dubok 37 metara. Prebačena je u bolnicu u Monaku, koja je kasnije dobila ime po njoj. Imala je povrede mozga i grudnog koša i slomljenu butnu kost. Preminula je sledeće noći, 14. septembra u 22.55 sati, pošto je princ Renije odlučio da se isključi s aparata za održavanje u životu. Princeza Stefani nije prisustvovala majčinoj sahrani zbog preloma vratnog pršljena.
Tako je okončan život glumice koja je želela da bude princeza i princeze koja nije htela da bude glumica. Retko ko je u istoriji svetske kinematografije uspeo da sa 11 snimljenih filmova kupi ulaznicu za večnost kako je to pošlo za rukom najlepšoj glumici starog Holivuda. Povlačenje iz sveta filma samo je dodatno doprinelo njenom statusu jedne od najomiljenijih zvezda, o čijem životu se malo ili nedovoljno znalo. Iako je po svaku cenu želela da bude glumica, prezirala je Holivud kao niko pre i retko ko posle nje.
Ponekad mislim da mrzim Holivud. Tamo imam mnogo poznanika, ali malo prijatelja. To je grad bez sažaljenja. Ne znam ni za jedno drugo mesto na svetu na kome toliko ljudi pati od nervnih slomova, gde ima toliko alkoholičara, neurotičnih osoba i toliko nesreće - priznala je u jednom od retkih intervjua Grejs Keli.
Komentari. (0)