Tate na odsusutvu: Šta mogu da urade poslodavci?

Autor:

17.12.2018 15:48

Foto:

Foto:



Zatvaranje jaza između polova nema samo humanističke razloge, već i ekonomske, pa se kompanije sve više usredsređuju na jačanje jednakosti između polova. Kompanija IKEA se od dolaska na srpsko tržište fokusirala na jednakost plata između koleginica i kolega koji rade na istim pozicijama, jednaku zastupljenost žena na liderskim pozicijama i jednake mogućnosti za razvoj karijere. Nedavno su uveli i jednomesečno plaćeno odsustvo za očeve, koje doprinosi zadovoljstvu roditelja i dece. Cilj im je jednostavan, da kroz rodnu ravnopravnost podignu kvalitet poslovanja.

-Prisustvo oca u prvim godinama života je jako važno zbog emocionalnog potencijala koji ugrađujemo detetu u prve tri do pet godina – rekla je psihoterapeutkinja Gordana Nikić na tribini "Tate na odsustvu: šta mogu da urade poslodavci?”, koju je organizovala IKEA.

Istraživanja ukazuju na veliki značaj prisustva oca, čak od samog začeća deteta. Marina Blagojević Hjuson iz Instituta za kriminološka i sociološka istraživanja problem u Srbiji vidi u nerazumevanju ideologije jednakosti koja nikog ne ugrožava, već nas zajedno oslobađa.

Istraživanja potvrđuju da uprkos svim ideološkim promenama, mi zapravo imamo promene na mikronivou, koje vode sve većem uključivanju očeva iz generacije u generaciju - rekla je Blagojević Hjuson na istom skupu. Njen zaključak je da firme ne shvataju tržišnu dobit od promovisanja i poštovanja rodne ravnopravnosti i da je jako važno da se one aktivno uključe u rešavanje ovog problema.

IKEA kao humanistička kompanija, veruje da svaki pojedinac zaslužuje podjednaka prava i prilike. Zato ceni balans između privatnog i poslovnog života prenela je Aleksandra Triantafyllidou, direktorka ljudskih resursa u kompaniji IKEA Jugoistočna Evropa. Pravo na jednomesečno plaćeno odsustvo za tate je stav da ta kompanija vrednuje vreme kolega i podstiče zaposlene da ostvaruju rodnu ravnopravnost i na poslu i kod kuće.

Branko Birač iz organizacije Centar E8 predstavio je rezultate istraživanja “Muškarci u Srbiji promene, otpori i izazovi– Images Srbija”, koje je pokazalo da bi više od jedne trećine muškaraca napustilo svoj posao i brinulo o deci kada bi njihove supruge dovoljno zarađivale i da skoro 90% muškaraca želi više vremena da provodi sa svojom decom.

Očinstvo je tačka ulaska u temu rodne ravnopravnosti po Biraču, a obrazovanje je ključni faktor kada je u pitanju stav o većem angažovanju očeva u vaspitavanju dece.

Na konferenciji je učestvovao i Robert Čoban, otac dvoje dece i vlasnik Color Press Grupe, On je istakao da su ovakve inicijative poslodavaca odlične, kao što je to i u slučaju kompanije IKEA, pogotovu što takve poslovne aktivnosti ne predstavljaju dodatno opterećenje za firme, sem bolje organizacije, a da su ovakvi benefiti dobri za porodicu, zaposlene i za same kompanije. Robert je zaključio da je uloga očeva u razvoju dece važna bez obzira koliko poslovnih obaveza imate ako želite da u starosti gledate svoju decu kao kvalitetne članova društva.

Osvrnuvši se na zaokret koji je IKEA napravila u poslednjih 50 godina na planu roditeljstva, Marina Blagojević Hjuson je rezimirala da je glas švedske kompanije u Srbiji postao neophodan.

IKEA veruje da je plaćeno odsustvo za očeve višestruki dobitak za ravnopravnije društvo i za poslovanje. Zato taj švedski proizvođač nameštaja i globalni poslodavac želi da poveća razumevanje među zaposlenima o važnosti podele uloga kod kuće, a partnerkama da olakša povratak na posao, verujući da će se kolege sa odsustva vratiti još motivisaniji za posao.